9

Multinationala DEX

Multinationala DEX

Lucrez de mai bine de cinci ani in companii multinationale. Si pentru ca uitandu-ma in urma mi-am dat seama cat de mult conteaza niste sfaturi la momentul potrivit, m-am gandit sa va impartasesc cateva impresii, mai ales daca sunteti la inceput de cariera.

Aceste sfaturi le-am pus si intr-o forma grafica numita Multionationala DEX?

Poate te intrebi de ce Multinationala DEX? Pentru ca eu il consider un ghid de supravietuire in multinationala. Sunt idei simple pe care fiecare nou angajat, la inceput de cariera, ar fi bine sa le cunoasca.

De aceea se numeste Multinationala DEX, pentru ca este o mica definitie a carierei ce urmeaza.

Dar mai intai de toate, ce este o companie multinationala – Multinationala DEX?

Iata mai jos cateva raspunsuri:

  • Functioneaza pe baza de outsourcing, adica romanii sunt angajati sa faca tot ce fac si strainii dar mult mai ieftin.
  • Pe langa sediul “mama”, mai exista sedii si in alte tari, deci teoretic poti avea colegi in Anglia, Franta, Germania, Italia, SUA etc.
  • Cu toate ca seful tau direct este roman, sefii sefului sunt straini.
  • Activitatile de baza sunt suport tehnic/IT, customer care.
  • Se folosesc atat notiuni tehnice cat si o gama larga de limbi straine (pe care romanii le pot vorbi cu usurinta, unii la perfectie, datorita studiilor de profil).
  • Investitia in oameni este minima, trainingul initial acopera notiuni de baza, perioada de adaptare este scurta, se invata din mers. Se ia in calcul riscul ca acea persoana sa plece dupa sase luni de activitate.
  • Majoritatea angajatilor sunt tineri absolventi sau in primii doi ani de munca (entry level).
  • Salariile oferite sunt competitive la angajare, dar nu se fac ajustari sau mariri semnificative cu trecerea timpului.
  • Organizarea mediului de lucru este de tip “birou langa birou, cutie langa cutie”.
  • In general, se merge pe ideea de reducere a costurilor. Managerii sunt evaluati nu doar dupa cifrele generate de rezultatele echipei, dar si in functie de profitul realizat din reducerea costurilor (proiecte si procese menite sa optimizeze la maximum eficienta angajatilor, fara motivari pecuniare).
  • Posibilitatea de a face cariera in aceste companii este minima. Sistemul este in asa fel incat avansarea sa se faca lent. Se prefera angajarea din exterior (tot din motive de costuri) decat promovarea interna.
  • Comunicarea cu managementul se face mai mult indirect (in scris, pe messengerul intern, sau pe e-mail in Outlook).
  • Se prefera sedintele “virtuale”, pe telefon si net meeting. Se discuta mult despre statistici, proiecte viitoare, se desemneaza sefi de echipa, sub-echipa si sub-sub echipa, pentru a duce la bun sfarsit un anumit proces.
  • Esti evaluat in functie de cat de mult te implici in aceste comunicari de tip virtual. Poti avea surpriza ca la sfarsitul anului, cu toate ca ti-ai ajutat colegii de echipa, si ti-ai realizat obiectivele, sa nu fii luat in calcul pentru o marire de salariu pe motiv ca nu ai fost “proactiv”.

Care este reteta succesului?

Iata niste mici trucuri care va pot ajuta in mediul multinational:

  1. Veniti dimineata la prima ora si faceti in asa fel incat asta sa se stie. (Trimiteti un mail, purtati o discutie in scris.)
  2. Daca va place sa stati pe internet sau Yahoo Messenger, faceti-o foarte, foarte discret. Evitati sa fiti observati de sefi sau colegii extra-zelosi.
  3. Nu barfiti. Asta poate sa va faca sa va simtiti bine pe moment, dar pe termen lung riscul e destul de mare sa fiti “citati” in dezavantajul vostru. Evitati neplacerile si socializati fara sa atacati verbal pe nimeni, cu atat mai putin cu cat acestia nu sunt de fata.
  4. Nu intrerupeti niciodata pe superiorul vostru atunci cand sunteti luati la rost. De cele mai multe ori, intreruperile sunt mult mai deranjante decat continutul in sine. Daca trebuie sa va sustineti punctul de vedere, faceti-o printr-o mica introducere de tipul: “As dori sa fac o clarificare” (verbul “a clarifica” poate fi folosit in nenumarate situatii, in engleza cel putin, incercati folosirea lui atunci cand trebuie sa cereti explicatii sau sa va justificati).
  5. Daca stiti ca nu puteti sa duceti la bun sfarsit o insarcinare, nu refuzati direct ci cu fraze de genul: “Ma ingrijoreaza putin faptul ca acest lucru trebuie indeplinit in aceasta limita de timp. E nevoie de o analiza atenta si o prioritizare corespunzatoare a activitatilor pentru ca altfel calitatea ar putea fi afectata.”
  6. Cand cereti o favoare sau o aprobare, incercati abordarea urmatoare: “Va puteti da acordul”, “Suntem amandoi de acord ca …?”
  7. Nu promiteti niciodata ca puteti face ceva, pana nu ati inteles exact despre ce este vorba. Cereti clarificari si plan de actiune, cat mai bine organizat, precum si planul de rezerva si numele persoanelor de contact pe care va puteti baza pentru suport. Anuntati din timp cand puteti indeplini task-ul si respectati acel termen.
  8. Scrieti cat mai multe mailuri dand cat mai mult feed-back si solutii pentru optimizare. Niciodata nu accentuati o problema fara sa oferiti si o posibila solutie. Nimanui nu-i plac plangaciosii.
  9. Nu va comparati cu ceilalti, chiar daca managerul vostru are tendinta sa o faca. Accentuati faptul ca abilitatile, potentialul si talentul vostru sunt unice, cu toate ca se pot evalua in functie de rezultate.
  10. Nu fiti prea ambitiosi, dar nici prea dezinteresati. Nu spuneti din prima sedinta ca nu visati decat sa fiti sef, asta nu va ajuta cu absolut nimic, ba din contra. De asemenea, cand se discuta despre oportunitatile de cariera, orientati-va atentia catre ceea ce vi se potriveste si informati-va managerul despre aceasta, atunci cand sunteti intrebati, la evaluarea anuala. Cereti ca orice eventual training de pregatire pe domeniul ales sa va fie facilitat.
  11. Nu prejudiciati imaginea superiorilor in fata colegilor. Daca trebuie sa criticati o actiune sau un proces, faceti aceasta pe cat posibil intre patru ochi, evitand sa cereti justificari, ci doar prezentand problema ca “feed-back constructiv”.
  12. Oferiti-va suportul in situatii “de criza” dar fara sa fiti ostentativi. Accentuati mai degraba spiritul de echipa decat propriul vostru avantaj. Un manager care a depasit o anumita varsta, miroase foarte usor prefacatoria.
  13. Nu va izolati. Asta nu face bine nimanui, oricare ar fi domeniul de activitate. Socializati pe cat posibil cu membrii echipei si cu managerii din alte departamente. Participati la evenimente organizate de companie, oricat de incomod vi s-ar parea, si oricat de dificila ar fi comunicarea cu cei din jur. Altfel riscati sa fiti marginalizati si exclusi din anumite proiecte care presupun munca in echipa si ajutorul reciproc.
  14. Legat de punctul precedent, nu uitati ca informatia inseamna putere, si cu cat sunteti mai bine informati cu atat veti putea controla mai usor directia in care va indreptati. Cititi atat comunicarile care vin de la manageri, cat si alte materiale “didactice” prezente in bazele de date pe care le puteti accesa.
  15. Faceti un Master sau un curs extern de pregatire post-universitara. CV-ul vostru nu conteaza doar la angajare, ci si la momentul unei promovari interne sau orice alt avantaj sau bonus. Nu neglijati acest aspect.

Aceasta ar fi o definitie completa la mediul Multinational: Multinationala DEX… sau in alte cuvinte mini Ghid-ul nostru pentru supravietuirea in corporatie.

Acestea fiind zise, va doresc succese nebanuite, si o cariera stralucita!

Prezentare care sa vanda

Descarca Ebook-ul Gratuit

"10 strategii simple pentru o prezentare care sa vanda" - aceste strategii iti pot salva zeci de ore de cercetare si incercare pentru a vedea ce functioneaza intr-o prezentare

P.S.: Am pregatit si un infografic cu aceste informatii, intr-o forma vizuala. Il gasesti mai jos :)

Comments are closed