Meditatia: calea catre autocunoastere

Majoritatea oamenilor au foarte putin control asupra mintii lor. Cu siguranta, atunci cand vor, se pot concentra asupra unui proiect ce trebuie indeplinit sau asupra unei probleme ce trebuie rezolvata, dar atunci cand nu se concentreaza pe ceva anume mintea lor incepe sa se plimbe prin diverse ganduri, incep sa viseze cu ochii deschisi, iar dialogul interior rumega incontinuu.

Incep sa-si doreasca fel si fel de lucruri, unele chiar imposibil de realizat sau incep sa-si faca griji cu privire la fel si fel de situatii, fel si fel de conversatii ce au avut loc sau nu au avut loc. Aceste dorinte, si mai ales grijile rumegate de mintea umana, au un rol foarte mare in a influenta dispozitia oamenilor, deoarece mintea este in continua cautare de solutii si nu mai poate fi utilizata in mod eficient atunci cand ne-ar fi de folos mai mult.

Aceste dorinte si griji nu ar mai influenta dispozitia oamenilor daca ei nu le-ar mai lua asa mult in serios. Logic, nu? Dar adevarul e ca majoritatea oamenilor le iau foarte in serios. Majoritatea se identifica cu gandurile si sentimentele lor si le lipseste o anumita perspectiva de a intelege ca ceea ce simt ei ca fiind urgent nu este in realitate atat de urgent.

Fara aceasta perspectiva, oamenii ajung sa se defineasca si sa se identifice cu aceste dorinte si griji pe care le au in fiecare clipa si consuma o gramada de energie mentala incercand sa ajunga la un rezultat – ceea ce este o treaba cu adevarat imposibil de facut.

Tehnicile de meditatie sunt concepute pentru a-i ajuta pe oameni sa creeze o perspectiva mai larga asupra continutului mintii lor. Cu ajutorul acestei perspective, oamenii pot evolua de la identificarea cu grijile si dorintele lor clipa de clipa, la a fi martorii grijilor si dorintelor lor.

In loc sa fie ingrijorati, oamenii pot incepe sa inteleaga ca ei percep un sentiment de ingrijorare. Sa nu crezi ca o sa scapi de gandurile rele si de dorintele care constant iti apar in minte. Dar acum gandurile sunt mai palpabile si poti alege sa le iei in serios sau nu. Si, in plus, nu te mai definesc pe tine ca persoana. Aceasta capacitate de a-ti observa gandurile precum norii pe cer iti elibereaza mintea si iti permite s-o folosesti intr-un nou mod mult mai puternic decat inainte.

Termenul “meditatie” se refera la o familie de mai multe metode, nu doar una singura. La inceput si eu eram cam suspicios despre ce inseamna meditatie, mi se parea un lucru lipsit de sens sa stai nemiscat, in pozitia “lotus” si sa nu faci nimic mai mult timp. Mi-a trebuit o doza mare de dovezi ca sa ma hotarasc sa ma apuc de meditat.

Asta am primit-o la seminarul cu Bodhi Ray in care am practicat mai multe tipuri de meditatii, printre care si cele dinamice. Orice metoda care te ajuta sa iti maresti capacitatea de a fi martorul gandurilor tale, care iti mareste constiinta si perspectiva din care sa privesti mintea umana poate fi categorisita ca fiind o metoda de meditatie.

Cea mai des intalnita metoda de meditatie este cat se poate de simpla. Pur si simplu stai pe podea cu picioarele incrucisate (pozitia lotus) si ramai in liniste asa. La inceput te vei simti foarte incomod si cel mai probabil vei simti o nevoia sa te misti, sa te scarpini, sau sa te ridici si sa faci ceva.

Dar este cat se poate de normal si OK sa simti asa ceva. Scopul acestei metode este sa observi aceste dorinte si senzatii in timp ce ele apar si apoi sa te detasezi de ele pana cand nu mai simti ca sunt asa urgente. Nu da curs acestor nevoi, pur si simplu observa-le.

O varietate de ganduri si sentimente vor perinda prin mintea ta, fiecare cu nevoile lor specifice, tot ce trebuie tu sa faci este sa le observi si sa nu raspunzi nevoilor ce apar. Nu te agata de nicio nevoie, doar priveste-le. Daca devii putin distrat si incepi sa urmaresti firul unui gand sau al unei nevoi, fa o nota mentala ca aceasta nevoie a intervenit si revino iar la observare. Stai timp de aproximativ 20 de minute (poti chiar sa pui si un ceas cu alarma sa sune, ca sa nu fii distras de timp). Cand alarma o sa sune, te ridici frumos si iti vezi mai departe de treburile tale si in acelasi timp poti sa te feliciti ca ai oferit o scurta vacanta mintii tale.

Efectele meditatiei

Efectele mediatiei nu sunt palpabile imediat ce ai inceput sa practici. Asta e si unul din motivele pentru care multi se lasa deoarece vor rezultate imediate. Adevarul este ca pot trece luni, chiar si ani de practica in mod regulat pana sa “te prinzi” cum sta treaba cu meditatia si sa incepi sa simti pe pielea ta beneficile oferite de aceste practici.

Pentru inceput este recomandat sa practici o singura tehnica de meditatie in intervale mai scurte, de 20 de minute, in fiecare zi la aceeasi ora. Tot ce conteaza e sa ramai alert in timpul practicii si sa nu incepi sa visezi sau sa adormi. Ai mare rabdare! Incet incet, perspectiva asupra gandurilor tale va incepe sa evolueze si vei deveni din ce in ce mai abil in a-ti selecta modul in care reactionezi si cum te simti in loc sa fii controlat de emotii.

Din experienta personala, tot ce pot sa zic este ca ma simt mult mai calm decat restul atunci cand apar situatii tensionante, devin mult mai focusat atunci cand imi propun sa realizez un lucru si, ca un bonus, am mult mai frecvent acele momente de inspiratie sau prezenta de spirit cum o mai numesc unii.

Parca cineva imi sufla in ureche ce trebuie sa zic si sa fac. Tot ce era stresant inainte si dialogul intern care ma tot deranja atunci cand voiam sa ma concentrez, acum parca a umblat cineva la butonul de volum si l-a dat mult mai incet. Daca ati vazut Fight Club, tineti minte scena cand Jack povesteste despre efectele luptelor de la Fight Club, iar seful lui vine la el cu fel si fel de nemultumiri, iar el il aude foarte incet. “That’s the feeling!”

Care dintre voi mai practica in mod regulat meditatia si are ceva util de adaugat?