43

Greseli in alimentatia de sezon

Alimentatia

Suntem in toiul sau aproape de finalul unei perioade in care ne dorim sa ne laudam pe plaja si cu forme definite, nu numai cu costume de baie etichetate pretentios. Ca doar doamnele se preocupa de aspectul burtilor in slipul intrat la apa e deja o minciuna gogonata. Stiu domni si mai tineri, si mai in varsta, care au gandit un program si au urmarit atenti alimentatia proprie, pentru acelasi scop nobil: vara pe plaja.

Scopul e nobil si, mai mult decat atat, sanatos. Important este ca eforturile individuale sa nu mearga odata cu bronzul de pe piele.

In plina frumusete a abdomenului personal si in miez de concediu relaxant, sau in deplinatatea resemnarii in fata kilogramelor incapatanate, suntem tentati sa uitam regulile bunului simt in ceea ce priveste corpul nostru. Si incepem bombardamentul cu gogosi care de care mai infuriate si tavalite in zahar, cu portii duble de inghetata si pizza cu smantana la cina.

Voi enumera cateva greseli de sezon, dar valabile si dupa incheierea acestuia. E important sa intelegem ca organismul nostru nu stie ca suntem in concediu si avem liber la ciocolata. El functioneaza pe aceleasi principii si la serviciu si in vacanta. Daca noi ii respectam tabieturile fiziologice, rasplata nu va intarzia.

Fructele

Gem pietele de fructe la ora asta. Si dupa obiceiul stravechi, fructe = sanatate curata, ne indopam copiii si stomacul personal cu felurite categorii de fructe si, foarte important, dupa principiul romanului, cu cat mai multe, cu atat mai "sanatoase".

In primul rand, trebuie sa tinem cont de faptul ca fructele sunt alimente dulci, prin urmare contin zahar. Insa acest zahar este fructoza, a carei absorbtie s-ar face, in opinia unor autori, mai lent decat a glucozei (metabolizata din zaharul industrial). Ceea ce ar fi convenabil, caci ar insemna pastrarea unui nivel crescut de glicemie mai mult timp. Despre smecheria asta cu mentinerea glicemiei la un nivel constant si secretia de insulina, promit sa revin intr-un articol viitor.

Oricum, fructoza inseamna calorii multe. Deci, uitati de cura de slabire cu fructe. Un kilogram de cirese echivaleaza cu doua table mari de ciocolata cu lapte.

Un alt obicei gresit din traditia bucatariei noastre spune ca fructele se consuma ca desert. Medicina chineza, insa, indica cel putin o perioada de doua ore de la ultima masa pana la consumul fructelor, explicand ca, in caz contrar, ele “putrezesc” in tubul digestiv impreuna cu restul de alimente.

Prezentare care sa vanda

Descarca Ebook-ul Gratuit

"10 strategii simple pentru o prezentare care sa vanda" - aceste strategii iti pot salva zeci de ore de cercetare si incercare pentru a vedea ce functioneaza intr-o prezentare

De aceea, este de preferat ca fructele sa fie mancate pe stomacul gol, cu jumatate de ora inainte de masa. Nu va freaca la stomac, n-o sa dati in ulcere si nici va condamna la o zi pe toaleta. (Pentru mine, micul-dejun ideal si preferat este acela format dintr-un fruct si o cafea. E portia mea de energie.)

Totodata, conteaza foarte mult in ce cantitati consumam aceste fructe. Caci nu putem pune semnul egalitatii intre un pumn de cirese si un kilogram de cirese (sunt unele din cele mai dulci fructe), tot asa, nici intre caloriile furnizate de aceste cantitati diferite.

Sucurile de fructe

Sunt gustoase si la moda. Nu are rost sa specific ca etichetele cu “100% natural” sunt povesti pe care nici copiii nu le mai cred. Natural e numai ce storci cu mana ta (sau a mamei, ca mamele sunt fane ale pregatirii de sucuri naturale). Aceste sucuri sunt cam o pacaleala chiar si cand sunt naturale.

Ele furnizeaza acelasi aport caloric ca si fructul, insa deloc fibra vegetala. Caci, de obicei, pulpa se strecoara in mare parte. Ganditi-va cate portocale “intra” intr-un pahar cu suc. Precis doua, daca nu chiar mai multe, ca se strange greu sucul pur.

Ganditi-va acum cat va satura acel pahar. Si daca ati manca cele 2-3 portocale intregi, cat v-ar satura ele. Explicatia are si baze fizice, caci doua portocale ocupa mai mult volum in stomac decat un pahar cu lichid. Iar un stomac in distensie activeaza centrul satietatii care pune frana la gura.

Inghetata

Este cald afara, iar inghetata e gustoasa si ademenitoare. Va veti mira, poate, dar inghetata nu se afla pe o lista neagra a alimentelor. Iar din punct de vedere al continutului caloric, intotdeauna e de preferat in locul ciocolatii. Aceasta din urma, fiind in stare solida (de fapt, “mai solida”), contine mai multi agenti de solidificare si grasimi. Deci, kilogramele in plus nu se fac cu o inghetata. Evident, atentie mare la cantitate.

Berea

Berea pacaleste, mai ales pe plaja, cand te mai si bate soarele-n cap.

Berea umfla stomacul si produce sete. Da, dupa bere simti nevoia sa bei apa, iar asta o stie orice bautor care e chinuit de frecventele vizite la toaleta, in urma consumului de bere. Ea dezhidrateaza, efect de care ne putem lipsi in toiul verii.

Plus, faptul ca “umfla stomacul” constant, il determina pe acesta sa se pastreze la noile dimensiuni marite multa vreme. Pana se ajunge la permanenta. Iar un stomac marit in volum cere mai mult de mancare. Adica o cantitate mai mare de alimente.

Oamenii sunt niste fiinte tare ciudate, care isi manifesta si bucuria si stresul in acelasi fel: mancand. Acesta este un obicei deja implementat, ce nu mai poate fi schimbat.

Insa obiceiurile personale suporta modificari la nivel individual. Fiindca acolo se poate! Unul din cele mai dificile lucruri de realizat pe lumea aceasta este sa ne schimbam obiceiurile. Insa, o data ce am izbutit, ce victorie! Si putem sarbatori. Chiar cu putina inghetata?!

Comments are closed